dilluns, 17 de febrer del 2014

ARTICLE PUBLICAT A LA REVISTA ALBERES NÚM.10, Tardor-hivern 2013

www.alberes.cat
PERFIL


ROSA MARIA SALELLAS, mestra per vocació

Per a Rosa Maria Salellas, el magisteri ha estat una vocació: quaranta set anys dedicats a l’escola, als nens i nenes de parvulari majoritàriament. Va començar tot just acabada la carrera l’any 1965 i fins al juny del 2012, en què es va jubilar, es va lliurar -amb la vitalitat que la caracteritza- a fer de mestra en diversos pobles del Baix i de l’Alt Empordà. Després a Figueres, à l’escola Sant Pau i, ja definitivament, al Josep Pallach, d’on va ser directora des de la creació del centre l’any 1983 fins a la seva jubilació. 

De ben jove va descobrir la importància de l’educació infantil  i això la va motivar a preparar-se a nivell personal. Quan exercia al Sant Pau i al Pallach  va viure grans canvis en l’ensenyament com la introducció del català a les aules: “abans es feia tot en castellà i eren comptats els casos en què els mestres començaven a introduir el català en hores a part. En obrir l’escola Josep Pallach, el nostre projecte contemplava especialment l’ensenyament de la llengua catalana. Recordo molt els enfrontaments amb alguns pares perquè fèiem les reunions en català. Ara quan sento els problemes que s’estan generant altra vegada en relació a la llengua catalana recordo aquells moments que vàrem viure. En l’aspecte de la immersió lingüística hem anat enrere: no havia causat cap problema i la situació actual em fa pensar en el passat, en els inicis de la democràcia”.

L’altre gran canvi va ser en la metodologia, amb l’adopció d’un mètode no tan memorístic, que acordava més importància a l’aprenentatge significatiu. L’Escola Pallach, sota la seva direcció, va ser un centre experimental de les comarques de Girona.

Preocupada per la problemàtica social, perquè incideix de ple en l’educació, s’indigna avui davant les retallades que afecten l’ensenyament: “hi ha moltes famílies procedents de la immigració amb problemes socials i de llengua, però els que manen no ho tenen massa present i van traient  dotacions quan en realitat n’haurien de donar més: el meu lloc de treball, es va crear quan jo vaig arribar a l’escola Pallach  i, just en jubilar-me, van treure’l, això per a mi va ser una patacada enorme.”

Estudis seriosos demostren que els problemes dels alumnes es detecten en l’etapa de l’educació infantil per part de mestres i psicopedagogs, però “el Departament no es posa les mans al cap fins que arriben a ESO, i el problema de debò ja s’havia de resoldre molt abans. No traiem professorat! En l’aprenentatge hi ha molts aspectes, però la competència cultural i lingüística de les famílies, el nivell social i econòmic, són molt importants”.
En uns moments en què, per la crisi, s’han tret molts recursos a l’escola pública, la Rosa Maria comparteix el sentiment d’altres directors catalans que manifesten: “podem acceptar moltes coses, però que els nens arribin sense menjar això no ho podem acceptar, segur que no seguiran un bon aprenentatge”.

L’escola ensenya i forma, però la família educa i la feina s’ha de fer conjuntament. Filla de Viladamat, el gran valor del treball i de l’esforç el va aprendre precisament a casa amb l’exemple dels pares.

Lluitadora de mena, veu l’escola del futur lligada al món de les noves tecnologies: l’aprenentatge en relació amb la informàtica però sense oblidar els llibres, la lectura, l’educació ambiental, els valors de socialització i de relació personal, l’aprenentatge de llengües i la sensibilització artística: la música, l’educació plàstica, l’art.

 Fervent defensora –al seu moment- de l’hora sisena, que va permetre fer atencions individualitzades als alumnes per obtenir-ne un millor rendiment, no ha escatimat mai les hores de dedicació a l’escola i a la seva formació personal: així és la Rosa Maria Salellas, una mestra en el millor i més noble sentit de la paraula.

Anna Maria Velaz

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada